بیوگرافی ریما رامین فر

ریما رامین فر

 

  • نام اصلی : ریما رامینفر
  • حرفه : بازیگر سینما و تلوزیون و تئاتر – فیلمنامه نویس – نمایشنامه نویس
  • محل و تاریخ تولد (سن) : 1349/1/5 اهل تهران
  • همسر:  امیر جعفری  (بازیگر سینما و تئاتر )
  • فرزند : آیین جعفری
  • قد : 1.87 متر
  • بستگان : ابوالحسن رامین فر
  • تحصیلات: فوق دیپلم کارگردانی تئاتر – دانشجوی انصرافی رشته گرافیک از آلمان
  • نقش ماندگار: نقش هما سعادت در سریال پایتخت

صفحات بیوگرافی ، ویکی پدیا ، IMDB  و پیج اینستاگرام (غیر اصلی) :  (فن پیج – ایشان در اینستاگرام فعالیت ندارند)

ویکی پدیا IMDB اینستاگرام
ریما رامین فر
زندگینامه ریما رامین فر

بیوگرافی ریما رامین فر

ریما رامین فر در سال 1349 در تهران متولد شد. پدر او – دکتر ابوالحسن رامین فر – کارآفرین و کارخانه دار بود. او در سال 69 پس از دریافت دیپلم در رشته گرافیک در دانشگاه مشغول به تحصیل شد ، سپس ایران را به قصد آلمان برای ادامه تحصیل ترک گفت اما پس از مدتی دوباره به ایران بازگشت و در رشته کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر فارغ التحصیل شد.

اولین فیلم سینمایی که تجربه ی بازیگری را برای او در پی داشت، فیلم سینمایی نان و عشق و موتور ۱۰۰۰ بود. او و همسرش امیر جعفری که در آن سال به تازگی ازدواج کرده بودند ، اولین تجربه بازیگری با سینما را با هم در این فیلم رقم زدند. این زوج هنری موفق در سال های بعدی نیز در فیلم ها و سریال ها وتئاتر های متعددی با هم همبازی بوده یا همکاری کرده اند که در ادامه به تفصیل در مورد آن خواهم نوشت.

البته ریما رامین فر – درست همانند همسرش- قبل از ورود به سینما و تلوزیون از سال 1377 در تئاتر فعالیت داشت و بازیگری پرکار به شمار میرفت. او که در دانشگاه نیز به مطالعه در زمینه کارگردانی تئاتر پرداخته بود، بعد ها به نماینامه نویسی و کارگردانی تئاتر هم روی آورد و حتی برنده جوایزی هم در این زمینه از جشنواره تئاتر فجر شد.

امیر جعفری همسر ریما رامین فر

ریما رامین فر و امیر جعفری در حدود سال 1380 و پس از آشنایی 8 ساله با یکدیگر ازدواج کردندو هم اکنون بیش از 20 سال از عمر این ازدواج گذشته و این دو فرزندی با نام آیین دارند . آن ها ابتدا در نمایش های تئاتر همبازی شدند و این همکاری ها بیشتر سبب ازدواجشان شد. او حدود 4 سال بزرگتر از همسرش امیر جعفری ، است .

ریما رامین فر و همسرش
امیر جعفری همسر ریما رامین فر

این دو پس از ورود به سینما و تلوزیون که همزمان با ازدواجشان بود ، نیز ، در پروژه های گوناگونی در کنار هم نقش آفرینی کردند . فیلم های سینمایی نان، عشق و موتور ۱۰۰۰ (1380 – ابوالحسن داوودی) ، زاپاس (1394 – برزو نیک‌نژاد ) ، سیزده (۱۳۹۱ – هومن سیدی) و مجموعه های  من یک مستأجرم (پریسا بخت آور) و چک برگشتی (سیروس مقدم) از جمله این آثار هستند.

کارنامه و بیوگرافی هنری ریما رامین فر

او پس از بازی در فیلم نان، عشق و موتور ۱۰۰۰ ، دومین حضور سینمایی اش را با بازی در فیلم سینمایی رفیق بد رقم زد و پس از آن نقش کوتاهی نیز در فیلم شیرین (به کارگردانی عباس کیارسمی) داشت تا در سال 1387 نوبت به فیلمی موفق و پرفروش با نام یه حبه قند رسید که رضا میرکریمی (کارگردان نامدار ایرانی ) کارگردانی آن را بر عهده داشت و رضا کیانیان ، پریوش نظریه ، نگار جواهریان ، امیرحسین آرمان ، فرهاد اصلانی و ماهور الوند از دیگر بازیگران این فیلم بودند. این فیلم را میتوان اولین حضور قدرتمند ریما رامین فر در سینما دانست

فیلم های ریما رامین فر
آثار و فیلم ها

او همچنین در نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی نیز دستی بر آتش داشته که در جدول زیر آثار فیلمنامه ای او را طبقه بندی میکنیم :

فیلم / سریالسالکارگردان
چارخونه1386سروش صحت
کمربندها را ببندیم1383مهدی مظلومی
بدون شرح1381مهدی مظلومی

در سال های بعد نیز در پروژه های پرفروشی جلوی دوربین رفته که مواردی را مرور میکنیم تا در ادامه به بررسی سریال های تلوزیونی او بپردازیم:

  • قصه‌ها 1392 :

فیلمی به کارگردانی رخشان بنی اعتماد که در سال 1392 ساخته شد و ریما رامین فر در این فیلم با بازیگرانی همچون مهدی هاشمی ، فاطمه معتمدآریا ، پیمان معادی ، باران کوثری ، مهراوه شریفی‌نیا ، حسن معجونی ، بابک حمیدیان و … همبازی شد.

  • سیزده 1391 :

در این فیلم ریما رامین فر برای دومین بار با همسرش امیر جعفری در یک فیلم سینمایی همبازی شد. این فیلم سینمایی را هومن سیدی کارگردانی کرد و مهران احمدی ، ویشکا آسایش و نوید محمدزاده از دیگر بازیگران آن بودند.

  • مرگ ماهی 1393:

یکی از آثار روح الله حجازی که در سال 1393 ساخته شد. این فیلم نیز بازیگران شناخته شده بسیاری داشت که از میان آن ها میتوان به نیکی کریمی ، علی مصفا ، طناز طباطبایی ، پانته آ بهرام و سحر دولتشاهی اشاره کرد.

  • ابد و یک روز 1394:

فیلم موفق و پرفروشی به کارگردانی سعید روستایی که موفق به دریافت 9 سیمرغ بلورین شد . پیمان معادی ، نوید محمدزاده ، پریناز ایزدیار و شبنم مقدمی به همراه ریما رامین فر از دیگر بازیگران این فیلم بوده اند.

ریما رامین فر در سریال پایتخت – هما سعادت

در طول نوشتن مقاله بیوگرافی ریما رامین فر به نکته جالبی برخوردم و آن هم اینکه به تعداد قابل توجه و تامل برانگیزی ، سه عبارت ” بیوگرافی هما سعادت ” و ” نام اصلی هما سعادت ” و ” هما سعادت و همسرش ” از طرف مردم در گوگل جستجو شده. در سریال پایتخت  – که در سال های 1390 تا 1400 توسط سیروس مقدم کارگردانی شد – ریما رامینفر ، بازیگر نقش هما سعادت ، در این سریال در کنار محسن تنابنده {در نقش نقی معمولی} ، علیرضا خمسه {در نقش بابا پنجعلی} ، احمد مهران‌فر {در نقش ارسطو} ، نسرین نصرتی {در نقش فهیم} ، مهران احمدی {در نقش بهبود فریبا } بهرام افشاری {در نقش بهتاش فریبا } و هومن حاجی‌عبداللهی {در نقش رحمت} یکی از نقش های اصلی سریال را بازی کرد.

بازیگر و نام اصلی هما سعادت
ریما رامین فر بازیگر نقش هما سعادت در سریال پایتخت

شخصیت پردازی کم نظیر سیروس مقدم در این سریال و عوامل گوناگونی که باعث محبوبیت فوق العاده این مجموعه ی نوروزی شد، باعث شده تا نام شخصیت های این داستان برای برخی آشنا تر از بازیگران آن باشند و بسیاری این بازیگران را با نقششان در سریال پایتخت به یاد آورند گرچه همگی از بازیگران و هنرمندان مطرح ایرانی هستند. او برای بازی در این سریال برنده دو تندیس بهترین بازیگر زن شده است.

فیلمشناسی

اطلاعات کامل سریال ها و فیلم هایی که ریما رامینفر در آن ها بازی کرده در جدول زیر جمع آوری شده . ادامه بیوگرافی بعد از این جدول….

فیلم / سریال/ تله فیلمپلتفرمسالکارگردان
ملاقات خصوصیفیلم بلند سینمایی1400امید شمس
پایتخت 1 تا 6مجموعه سریال تلوزیونی1400-1390سیروس مقدم
چهل و هفتفیلم بلند سینمایی1396احمد اطراقچی،
علیرضا عطاالله تبریزی
سوفی و دیوانهفیلم بلند سینمایی1395مهدی کرم‌پور
ابد و یک روزفیلم بلند سینمایی1394سعید روستایی
زاپاسفیلم بلند سینمایی1394برزو نیک‌نژاد
فصل نرگسفیلم بلند سینمایی1394نگار آذربایجانی
مرگ ماهیفیلم بلند سینمایی1393روح‌الله حجازی
چند روز بیشترتله فیلم1392پریسا گرگین
سیزدهفیلم بلند سینمایی1391هومن سیدی
چک برگشتیسریال تلوزیونی1391سیروس مقدم
قصه‌هافیلم بلند سینمایی1390رخشان بنی‌اعتماد
آخرین روز ماهتله فیلم1390منوچهر هادی
یه حبه قندفیلم بلند سینمایی1389رضا میرکریمی
شیرینفیلم بلند سینمایی1387عباس کیارستمی
رفیق بدفیلم بلند سینمایی1386عباس احمدی مطلق
من یک مستاجرمسریال تلوزیونی1382پریسا بخت‌آور
نان، عشق و موتور ۱۰۰۰فیلم بلند سینمایی1380ابوالحسن داوودی
پسر و فرزند
آیین جعفری و امیر جعفری

بازیگری در تئاتر

او همانگونه که پیش تر گفته شد در تئاتر نیز فعالیت داشته و در چند مورد از نمایش های تئاتر با همسرش (امیر جعفری) همبازی بوده است. محمد یعقوبی و نادر برهانی مرند کارگردانان تئاتر هستند که بیشترین همکاری را با این دو داشته اند . رامین فر همچنین سابقه ی کارگردانی یک نمایش تئاتر با نام همان همیشگی را در کارنامه هنری خود داراست.

جدول آثار تئاتری:

نمایش تئاترسالکراگردان
شب بخیر مادر1376محمد یعقوبی
زمستان ۶۶1377محمد یعقوبی
رقص کاغذ پاره‌ها1378محمد یعقوبی
پس تا فردا1379محمد یعقوبی
یک دقیقه سکوت1379محمد یعقوبی
دل سگ1379محمد یعقوبی
همان همیشگی1380ریما رامین فر
می‌رم روزنامه بخرم1381رحیم نوروزی
زمزمه مردگان1381سیامک احصائی
مرگ دستفروش1385نادر برهانی مرند
کابوس‌های پیرود بازنشسته خائن ترسو1387نادر برهان مرند
غریبه‌ای در خانه1388دل‌آرا نوشین
رومولوس کبیر1388نادر برهان مرند
ترن1395حمیدرضا آذرنگ
اینجا کجاست1399شیوا مسعودی

جوایز و افتخارات

لیست جوایز و افتخارات این چهره در جدول زیل:

جشنوارهجایزهبرای فیلم / سریال
جشنواره نوروزی صداوسیما - 1397تندیس بهترین بازیگر زنپایتخت
جشن دنیای تصویر - 1394تندیس بهترین بازیگر زنپایتخت ۳
3.3/5 - (3 امتیاز)

👆به این مقاله امتیاز دهید👆
—- و –—-
نظرات خود را در بخش نظرات با من در اشتراک بگذارید!

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx