فیلم های جشنواره فجر 1400

فیلم های جشنواره فجر 1400

در این مقاله به معرفی کوتاه فیلم های جشنواره فجر 1400 در بخش سودای سیمرغ (راه یافته به بخش مسابقه اصلی) به همراه تصاویر و تریلر فیلم ها خواهیم پرداخت.

در جشنواره امسال 22 فیلم به بخش مسابقه راه یافته اند که توسط هیات انتخابی متشکل از بهروز افخمی، اسماعیل بنی اردلان، پوران درخشنده، حسین زندباف، مجید شاه حسینی، اسفندیار شهیدی و محمدحسین نیرومند، انتخاب گردیده اند.

جدول فیلم های جشنواره فیلم فجر 1400 (سودای سیمرغ) :

فیلمکارگردانفیلمکارگردان
نگهبان شبرضا میرکریمیموقعیت مهدی (باکری)هادی حجازی‌فر
مرد بازندهمحمدحسین مهدویان۲۸۸۸کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری
خائن کشیمسعود کیمیاییبدون قرار قبلیبهروز شعیبی
بی مادرسیدمرتضی فاطمیبی رویاآرین وزیردفتری
ضدامیرعباس ربیعیبرف آخرامیرحسین عسگری
شادروانحسین نمازیعلفزارکاظم دانشی
بیرومرتضی‌علی عباس‌میرزاییشب طلایییوسف حاتمی کیا
دسته دخترانمنیر قیدیدرسیدهادی محقق
شهرکعلی حضرتیماهانحمید شاه‌حاتمی
لایه های دروغرامین سهرابصورت فلکیحسین دارابی
ملاقات خصوصیامید شمسنمورداوود بیدل
جدول فیلم ها و کارگردانان بخش مسابقه

فیلم بدون قرار قبلی

فیلم سینمایی بدون قرار قبلی ششمین فیلم بلند بهروز شعیبی است که در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ حضور خواهد داشت فیلمنامه این فیلم توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی بر اساس داستانی از «مصطفی مستور» نویسنده ایرانی، نوشته شده و محمد حدادی فیلمبرداری این اثر را برعهده گرفته. پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا بازیگران اصلی این فیلم هستند.
این فیلم در کشور آلمان و در شهر تهران فیلمبرداری شده است.
بهروز شعیبی کارگردان این فیلم، پیشتر آثاری همچون روز بلوا، آخرین روز سال، دهلیز، دارکوب و سیانور را در کارنامه هنری خود ثبت کرده.

مطالعه بیشتر : نقد و بررسی فیلم بدون قرار قبلی

فیلم بدون قرار قبلی
فیلم سینمایی بدون قرار قبلی از فیلم های جشنواره فیلم فجر 1400

فیلم 2888

فیلم سینمایی ۲۸۸۸ که به کارگردانی مشترک «کیوان علی محمدی» و «علی اکبر حیدری» و تهیه کنندگی «کیوان علی محمدی» ساخته شده یکی از آثار سینمای دفاع مقدس در این جشنواره است که پروژه ساخت آن از سال ۱۳۹۹ با نام اولیه «سوباشی» آغاز شده. دلیل نامگذاری این فیلم از زبان کارگردان اثر، این بوده که این فیلم در واقع کل دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق را در بر می‌گیرد که در مجموع ۲۸۸۸ روز بوده و طبق گفته های کارگردان یک فضای جنگی متفاوت را به سینمای ایران و مخاطبان عرضه می کند.

در پروژه ساخت این فیلم حواشی زیادی به وجود آمد چرا که بودجه این فیلم از سوی شهرداری شیراز به مبلغ ۳ میلیارد تومان تامین شده بود و همچنین ۵۰ درصد سود حاصل از فروش بلیط این فیلم تضمین شده.

کیوان علی محمدی کارگردان این فیلم از سال ۱۳۸۴ نویسندگی و کارگردانی را با فیلم سینمایی «شبانه» آغاز نموده و پس از آن کارگردانی و نویسندگی فیلم های سینمایی شبانه روز-۱۳۸۷، ارغوان-۱۳۹۳ و گیلدار-۱۳۹۵ و کارگردانی فیلم «سینما شهر قصه» در سال ۱۳۹۷ را در کارنامه هنری خود ثبت کرده.

فیلم 2888
فیلم 2888 ساخته کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری

فیلم مرد بازنده

محمدحسین مهدویان که از سال ۱۳۹۴ تا کنون هر ساله یک فیلم سینمایی به جشنواره فجر معرفی کرده امسال نیز با فیلم سینمایی مرد بازنده در جشنواره چهلم حضور دارد و با 7 سال حضور متوالی، رکورد دار حضور متوالی در تاریخ جشنواره فجر لقب می گیرد.

ابراهیم امینی، حسین حسنی و محمد حسین مهدویان گروه نویسندگان، و امیر بنان و کامران حجازی تهیه‌کنندگان این فیلم هستند.

همچنین بخوانید : نقد و بررسی فیلم مرد بازنده

فیلم مرد بازنده
فیلم سینمایی مرد بازنده ساخته محمدحسین مهدویان با بازی جواد عزتی

جواد عزتی و رعنا آزادی ور پس از نقش آفرینی در سریال زخم کاری، بار دیگر در کنار هم با محمدحسین مهدویان در این پروژه همکاری کرده اند. آناهیتا درگاهی، بابک‌کریمی، مجید نوروزی، مهدی زمین پرداز، امیرحسین هاشمی، سجاد بابایی، شبنم قربانی و… از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

فیلم نگهبان شب

فیلم نگهبان شب یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی جشنواره فجر ۱۴۰۰، توسط رضا میرکریمی کارگردانی، نویسندگی، تهیه و تدوین شده.

محسن کیایی، لاله مرزبان، علی اکبر اصلان لو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، تورج الوند، ویشکا آسایش و… از بازیگران این فیلم هستند.

فیلم خائن کشی

فیلم سینمایی خائن کشی آخرین ساخته مسعود کیمیایی در مقام کارگردانی و نویسندگی، که توسط «علی اوجی» تهیه شده از مهمترین فیلم های جشنواره فیلم فجر 1400 به شمار می رود. از بازیگران پرشمار این فیلم میتوان به نام هایی همچون مهران مدیری، الهام حمیدی، فرهاد آئیش، امیر آقایی، اندیشه فولادوند، حمید آذرنگ، رضا یزدانی، سارا بهرامی، نرگس محمدی، سام درخشانی، پانته آ بهرام، فریبا نادری، شکیب شجره، پردیس پورعابدینی، پولاد کیمیایی و… اشاره نمود.

این فیلم داستان زندگی شخصی به نام «مهدی بلیغ» سارق و کلاهبردار معروف ایرانی که قبل از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ در تهران زندگی می کرده را روایت می کند و با اشاره به ماجرای ملی شدن صنعت نفت در ایران داستان خود را به پیش می برد. امیر آقایی در این فیلم در نقش مهدی بلیغ و فرهاد آئیش در نقش محمد مصدق بازی کرده.

همچنین بخوانید : نقد فیلم خائن کشی

درباره مهدی بلیغ در ویکی پدیا بخوانید!

فیلم بی مادر

سینمایی بی مادر به کارگردانی «سید مرتضی فاطمی» و تهیه کنندگی «محمدرضا مصباح» و محصول کانون فیلم نسیم، از فیلم های پر ستاره و مورد توجه چهلمین جشنواره فیلم فجر می باشد. پژمان جمشیدی، امیر‌آقایی، آناهیتا درگاهی، میترا حجار، علی اوجی، سارا محمدی، فاطمه میرزایی، بیتا عزیزاقلو، شیرین ضابطیان و… بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم در حال و هوا و داستان و فضای اجتماعی ساخته شده و در خلاصه داستان آن این عبارت کوتاه آمده است: «انسان چیزی به دست نمی آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد…»

فیلم موقعیت مهدی

فیلم سینمایی موقعیت مهدی، به کارگردانی «هادی حجازی فر» و با نویسندگی مشترک هادی حجازی فر با فارس باقری و امیر نوروزی، و به تهیه کنندگی «حبیب الله والی نژاد» یکی دیگر از فیلم های ژانر دفاع مقدس حاضر در جشنواره امسال می باشد. هادی حجازی فر، خود، در این فیلم نقش «شهید مهدی باکری» بازیگری کرده.

این فیلم در اصل یک مینی سریال هفت قسمتی درباره برهه هایی از زندگی شهید مهدی باکری بوده که از قرار در اسفندماه سال ۱۴۰۰ از طریق تلویزیون پخش خواهد شد و این فیلم سینمایی از دل این سریال خارج شده و به جشنواره فیلم فجر معرفی گردیده

همچنین بخوانید : نقد و بررسی فیلم موقعیت مهدی

«ابوالفضل صفری» تهیه کننده اصلی این سریال است اما به دلیل پذیرفتن شدن وی توسط جشنواره فجر -به دلیل نداشتن سابقه فیلمسازی- سازندگان فیلم، حبیب الله والی نژاد را به‌عنوان تهیه‌کننده به جشنواره معرفی کردند.

فیلم موقعیت مهدی از فیلمهای جشنواره فجر 1400
فیلم سینمایی موقعیت مهدی

فیلم بی رویا

در فیلم بی رویا به کارگردانی «آرین وزیر دفتری»، طناز طباطبایی و صابر ابر در نقش یک زن و شوهر به نام «رویا» و «بابک» همبازی می شوند. این فیلم توسط سعید سعدی و هومن سیدی تهیه‌کنندگی شده که پیش‌تر این دو در آثاری همچون «خشم و هیاهو» و «مغز های کوچک زنگ زده» به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده با یکدیگر همکاری داشته اند و این بار مشترکا تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده دارند.

آرین وزیر دفتری کارگردان فیلم بی رویا، در سال ۱۳۶۷ در تهران متولد شده وقتی پیشتر در آثار فیلم کوتاه به عنوان نویسنده و کارگردان فعالیت کرده.

خلاصه داستان فیلم رویا از این قرار است که رویا و همسرش بابک با دختری بی نام و نشان مواجه می‌شود و این برخورد زندگی آن ها را دچار دگرگونی می کند.

فیلم بی رویا
فیلم رویا با بازی صابر ابر و طناز طباطبایی

فیلم ضدّ

امیرعباس ربیعی، کارگردان فیلم سینمایی «لباس شخص»، امسال با فیلم سینمایی «ضدّ» به نویسندگی حسین تراب نژاد و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی در جشنواره چهلم حضور دارد.

لیلا زارع، لیندا‌ کیانی، مهدی نصرتی، مجید پتکی، مهشید جوادی، نادر سلیمانی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

این فیلم در ژانر درام سیاسی ساخته شده و به اتفاقات مهمی که در سالهای پس از انقلاب اسلامی رخ داده است می پردازد.

فیلم ضد
فیلم ضد با بازی لیندا کیانی، مجید پتکی و نادر سلیمانی

فیلم برف آخر

فیلم سینمایی برف آخر، به کارگردانی «امیرحسین عسگری» و محصول موسسه فرهنگی هنری «رسانه کهن وانیا» است و احسان علیخانی، حمیدرضا علی نژاد، حسن مصطفوی و امیرحسین عسگری سرمایه گذاران این فیلم هستند. فیلمنامه این اثر نیز توسط امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سید حسن حسینی به صورت گروهی نگاشته شده.

این فیلم داستانی درباره روزمرگی های یک دامپزشک در شمال کشور است و امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، صادق ملک ، مهدی مهربان و… از بازیگران این فیلم هستند.

فیلم برف آخر
فیلم سینمایی برف آخر با بازی امین حیایی و مجید صالحی

فیلم شادروان

حسین نمازی، کارگردان فیلم سینمایی «آپاندیس» با دومین ساخته بلند خود تحت عنوان «شادروان» با روایت داستانی از زندگی یک خانواده حاشیه نشین، در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ حاضر است.

گروه بازیگران پرتعداد این فیلم مجموعه ای از بازیگران باسابقه تئاتر و سینماست که از این میان می توان به اسامی شناخته شده‌ای همچون نازنین بیاتی و رضا رویگری، رویا تیموریان، بهرنگ علوی، سینا مهراد، گلاره عباسی و… اشاره نمود. این فیلم نیز محصول حوزه هنری است و مسعود سلامی فیلمبرداری آن را برعهده داشته است.

مطالعه کنید : نقد و بررسی فیلم شادروان

فیلم شادروان
فیلم شادروان ساخته حسین نمازی

فیلم علفزار

فیلم سینمایی علفزار، به کارگردانی «کاظم دانشی» و تهیه کنندگی بهرام رادان، با بازی ستارگانی همچون پژمان جمشیدی، سارا بهرامی و ستاره پسیانی، یکی دیگر از فیلم‌های مورد توجه جشنواره چهلم به شمار می رود که بر اساس داستانی واقعی از یکی از پرونده‌های قضاییِ جنجالی، در سال‌های اخیر در ایران، ساخته شده.

این فیلم اولین ساخته بلند کاظم دانشی می باشد که توسط بهرام رادان تهیه شده.

همچنین بخوانید : نقد فیلم علفزار

فیلم علفزار
فیلم سینمایی با بازی پژمان جمشیدی

فیلم بیرو

فیلم سینمایی بیرو، توسط «مرتضی علی عباس میرزایی» در ژانر بیوگرافی نویسندگی و کارگردانی شده و «مجید برزگر» تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران تهیه‌کنندگی این کار را بر عهده داشته.

این فیلم روایتگر داستان زندگی «علیرضا بیرانوند» دروازه بان سابق تیم فوتبال پرسپولیس و تیم ملی ایران است؛ از دوران نوجوانی این چهره تا زمان امضاء قرارداد فوتبالی او در تیم نفت تهران.

علیرضا بیرانوند در یکی از مصاحبه های خبری تایید کرد که این فیلم به درستی زندگینامه او را هنرمندانه به تصویر می‌کشد و همچنین از مخاطبان نوجوان این فیلم درخواست کرده ضمن اینکه از تماشای این فیلم لذت می برند از تلاش برای رسیدن به اهداف خود دست نکشند.

او همچنین در صفحه اینستاگرامی خود از ساخته شدن این فیلم ابراز خوشحالی کرد و آن را نشانه آشتی سینما با قهرمانان ملی کشور دانست و بیان کرد که فصل مشترک سینما و فوتبال وجه سرگرمی شان است.

فیلم بیرو
فیلم سینمایی بیرو، بیوگرافی علیرضا بیرانوند

فیلم شب طلایی

فیلم سینمایی شب طلایی به کارگردانی و نویسندگی «یوسف حاتمی کیا» ( فرزند ابراهیم حاتمی کیا که پیش‌تر فیلم سینمایی «ملاقات» و دو فیلم مستند را کارگردانی کرده بود) و به تهیه کنندگی پدرش جزو فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر 1400 اعلام شده.

این فیلم داستان شبی را روایت می‌کند که یک شمش طلا متعلق به یکی از اعضای یک خانواده در جشن تولد مادربزرگشان گم می شود. این فیلم در ابتدا با نام شمش طلا ساخته شده و سپس نامش به شب طلایی تغییر کرده.

حسن معجونی، بهناز جعفری، مریم سعادت، یکتا ناصر، سوگل خلیق، مسعود کرامتی، سینا رزازی و علی باقری گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند و محمد رسولی فیلمبردار و عماد خدابخش تدوینگر این فیلم سینمایی است.

فیلم صورت فلکی (هِناس)

حسین دارابی کارگردان فیلم سینمایی «مصلحت» که در جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۹ در هفت رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد، امسال با فیلم «هناس» با دومین ساخته بلند خود بار دیگر به جشنواره فیلم فجر بازگشته. این فیلم از محصولات حوزه هنری است داستان زندگی زنی را روایت می کند که در آستانه از دست دادن تمام زندگی اش است.

بهروز شعیبی، سیاوش طهمورث، مریلا زارعی، وحید رهبانی، سولماز غنی، علیرضا نائینی، امین میری و کوثر حیدری بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلمنامه این اثر توسط احسان ثقفی و مهدی عین اللهی نوشته شده و محمدرضا شفاه تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده داشته.

فیلم صورت فلکی
فیلم سینمایی صورت فلکی با بازی بهروز شعیبی، مریلا زارعی و سیاوش طهمورث

فیلم دسته دختران

فیلم سینمایی دسته دختران یکی دیگر از فیلم های پر ستاره در دسته دفاع مقدس می باشد که در جشنواره فجر ۱۴۰۰ به نمایش در می آیند. «منیر قدیری» کارگردان این فیلم، فیلمنامه این اثر را با همکاری میلاد اکبرنژاد و ابراهیم امینی به نگارش درآورده و محمدرضا منصوری تهیه کنندگی این اثر را برعهده گرفته.

نیکی کریمی، پانته آ پناهی ها، هدی زین العابدین، فرشته حسینی، مهدی حسینی نیا، حسین سلیمانی، محمد صدیقی مهر، یاسین مسعودی، صدرا امانی و… بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

همانطور که اشاره شد این فیلم در ژانر دفاع مقدس ساخته شده و دلاوری ها و رشادت های زنان در اوایل دوران هشت ساله جنگ را به تصویر می‌کشد و در ساخت آن از بازسازی تصاویر مستند و فیلم های قدیمی از نبردهای خانه به خانه در شهر خرمشهر نیز استفاده شده است.

بخوانید : نقد فیلم دسته دختران

فیلم نمور

فیلم سینمایی نمور، به کارگردانی «داوود بیدل» و به نویسندگی «نوشین معراجی» و به تهیه کنندگی «سید یاسر جعفری» یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره فجر امسال می باشد.

محمدرضا علیمردانی، باربد بابایی، سمیرا حسن پور، نسیم ادبی، محمدرضا عباسی، پریسا شاهولیان، بنیامین شهیدزاده، از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم نمور
فیلم سینمایی نمور با بازی باربد بابایی و محمدرضا علیمردانی

فیلم ملاقات خصوصی

فیلم سینمایی ملاقات خصوصی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی «امید شمس»، با داستانی عاشقانه در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ حضور خواهد داشت. هوتن شکیبا، پریناز ایزدیار و ریما رامین فر بازیگران اصلی این فیلم هستند.

همچنین بخوانید : نقد فیلم ملاقات خصوصی

فیلم ملاقات خصوصی
فیلم سینمایی ملاقات خصوصی

فیلم لایه های دروغ

سینمایی لایه های دروغ، به کارگردانی «رامین سهراب» در ژانر اکشن و با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و یک شرکت فیلم سازی در فنلاند به نام «سونام» در سال ۲۰۱۷ تولید شده. رامین سهراب در گروه نویسندگان تهیه کنندگان و بازیگران این فیلم نیز حضور دارد.

داستان فیلم سینمایی لایه های دروغ، درباره ی آتش نشانی است که پس از ۱۰ سال به کشور خود باز می گردد تا پول های خود را از دشمنانش پس بگیرد. در تولید این فیلم گروهی از بازیگران و عوامل ایرانی و فنلاندی نقش داشته اند.

فیلم لایه های دروغ
فیلم سینمایی لایه های دروغ محصول ایران و فنلاند

فیلم ماهان

فیلم سینمایی ماهان، به کارگردانی «حمید شاه حاتمی» روایتگر داستان زندگی هنرمند تئاتری است که مطلع می‌شود که به بیماری سرطان مبتلا شده و مسیر زندگی او را تغییر می کند. این فیلم در شهرهای مختلف ایران فیلمبرداری شده.

«علی شاه حاتمی» تهیه کننده این فیلم و «هامون قاپچی» و «زهرا شاه حاتمی» نویسندگان این فیلم هستند. همایون ارشادی، رامین ناصر نصیر، امیررضا نظری جوکار و وحید رحیمیان گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند.

ماهان
فیلم سینمایی ماهان با بازی همایون ارشادی

فیلم شهرک

فیلم سینمایی شهرک به کارگردانی و نویسندگی «علی حضرتی» و تهیه کنندگی «علی سرتیپی» یکی دیگر از فیلم های جشنواره فجر 1400 می باشد. بازیگرانی همچون ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، رویا جاویدنیا و شاهرخ فروتنیان در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

این فیلم داستان جوانی علاقه مند به بازیگری را روایت می‌کند که در تست بازیگریِ یک فیلم سینمایی مهم پذیرفته می شود اما برای رسیدن به این آرزو و بازی کردن در این فیلم سینمایی، باید شرایط ویژه و تمرین های روانی خاصی را در یک شهرکی که با دنیای بیرون ارتباطی ندارد از سر بگذراند.

فیلم های بخش مسابقه جشنواره فجر -شهرک
فیلم سینمایی شهرک

فیلم در

فیلم سینمایی در، به کارگردانی، نویسندگی و با بازیگری «سید هادی محقق» و به تهیه کنندگی «سید رضا محقق» یکی دیگر از فیلم های جشنواره فجر ۱۴۰۰ می باشد. داستان این فیلم درباره یک مامور اداره برق است که به دلیل قطع شدن برق یک روستا، تلاش می کند تا برق آنرا دوباره وصل کند.

فیلم در
فیلم سینمایی درب

کارگردان این فیلم می گوید فیلم با نگاه هنر و تجربه‌ای ساخته شده و شرایط اکران عمومی را ندارد و قصد دارد در سینماهای هنر و تجربه این فیلم را به نمایش بگذارد. این فیلم سینمایی تنها با همکاری تیم هشت نفره تولید شده است.

چه فیلم هایی در بخش سودای سیمرغ رقابت می کنند؟

فیلم های نگهبان شب، مرد بازنده، خائن کشی، بی مادر، موقعیت مهدی (باکری)، ۲۸۸۸، بدون قرار قبلی، بی رویا، ضد، برف آخر، شادروان، علفزار، بیرو، شب طلایی، دسته دختران، در، شهرک، ماهان، لایه های دروغ، صورت فلکی، ملاقات خصوصی و نمور اسامی 22 فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر چهلم هستند.

هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر 1400 چه کسانی هستند؟

بهروز افخمی، اسماعیل بنی اردلان، پوران درخشنده، حسین زندباف، مجید شاه حسینی، اسفندیار شهیدی و محمدحسین نیرومند

5/5 - (1 امتیاز)

👆به این مقاله امتیاز دهید👆
—- و –—-
نظرات خود را در بخش نظرات با من در اشتراک بگذارید!

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ولی بازیگر امسال زیاده تو فیلما

امسال هم مثل پارساله، کیفیت فیلما واقعا پایین باید باشه با این اوصاف. نهایاتا شاید یکی دوتا فیلم متوسط به بالا از توش در بیاد. فیلم کمدی هم جالبه که بین این 22 تا نیست و نسبت به سال قبل تنوع ژانر بیشتره. فیلم اکشن هست عاشقانانه هست (بعد از مدت ها) فیلم بیوگرافی هست

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx