نقد انیمیشن encanto

نقد انیمیشن Encanto

انیمیشن Encanto محصول سال 2021 والت دیزنی به کارگردانی بایرون هاوارد و جیرد بوش است. این انیمیشن که شصتمین فیلم این استودیو است موفق به کسب جایزه ی اسکار بهترین انیمیشن ۲۰۲۱ شد.

داستان انیمیشن افسون درباره ی دختری به نام میرابل (Mirabel) است که در خانه ای جادویی به دنیا آمده و برخلاف سایر اعضای خانواده که هریک جادو یا موهبتی دارند، هیچ جادوی خاصی ندارد. او در ابتدا خود را دختری خونسرد که با سرنوشتش کنار آمده نشان می دهد اما در پی اتفاقی، تصمیم می گیرد خانواده و جادویشان را نجات دهد.

نقد و بررسی انیمیشن encanto
نقد و بررسی انیمیشن افسون (Encanto) – Mirabel

ایده ای زیبا و هنجارشنانه در داستان انمیشن افسون

در ابتدا ایده ی اولیه داستان انیمیشن انکانتو هنجارشکنانه به نظر می رسد. چرا که قهرمان داستان برخلاف قهرمان های کلیشه ای نه تنها ویژگی خاصی ندارد، بلکه عادی تر از سایر کاراکترها نیز طراحی شده است. اما در یک نگاه جامع تر باید گفت خود این هنجارشکنی ها به نوعی دارد تبدیل به کلیشه می شود. اینکه فردی عادی بتواند از پس کارهای خارق العاده ای بربیاید!

Encanto را باید با تصاویر جذاب و ترانه های زیبایش به یاد سپرد. قاب هایی جذاب که لحظه ای سوی نگاه شما را از دست نخواهند داد. جزییات شگفت انگیز این تصاویر، قدرت نمایی باشکوه دیزنی است و بس!

اما آنچه که افسون را به یک اثر موفق تبدیل کرده، پیام زیبا و انسانی داستانش است: «ستاره ها نمی درخشند، می سوزند!…»

همچنین بخوانید : نقد انیمیشن Turning Red

Madrigals family
خانواده مادریگالز در انیمیشن انکانتو 2021

این یکی از قوی ترین و منحصربفردترین مضامینی است که مخاطبی می تواند با آن مواجه شود. افسون قصه ی ستاره های مخفی ای است که نه مورد حمایت و تشویق کسی هستند، نه توقع احترام و کُرنش از دیگران دارند. آنها صادقانه، حتی در شرایطی که دیگران مشغول سرکوبشان هستند، وظایف انسانی شان را به بهترین نحو ممکن اند انجام می دهند.

نقاط ضعف فیلمنامه ای انیمیشن encanto

البته باید اشاره کرد، حتی تصاویر جذاب این انیمیشن هم نتوانسته از کرختی و بی رمقی بخش میانی داستان بکاهد. داستان در میانه به وضوح با افت ریتم نامناسبی همراه می شود و سپری کردن دقایق طولانی با ترانه هایی که هریک از کاراکترها برای بیان نقاط قوت و ضعفشان از آن استفاده می کنند به تجربه ای ناخوشایند بدل می شود.

نقطه ضعف فیلمنامه ای دیگر اثر را می توان تغییر شخصیت ناگهانی کاراکتر مادربزرگ دانست که تا چند صحنه قبل از آن، قاطعانه بر سر نظر خود ایستاده بود و میرابل را عامل نابودی جادوی خانواده می دانست و ناگهان بعد از هشدار میرابل تغییر عقیده ای آنی می دهد. تغییرعقیده ای که کاشت قابل ملاحظه ای برایش وجود نداشته است. همین نکته زمینه را برای شعاری شدن پرده ی سوم فیلمنامه محیا می کند.

برونو (Bruno)
برونو مادریگال

کاراکترها برای مخاطب فیلم ملموس هستند:

ویژگی های شخصیتی جذاب طراحی شده برای هر یک از کاراکترها و شناساندن آنها به مخاطب با وجود تعداد زیادشان نکته ی قابل تأملی است. مخاطب می تواند تقریبا با هر کدام از اعضای خانواده که جادوی خاصی برایشان طراحی شده ارتباط برقرار کند و تمام حواسش متمرکزبه میرابل نخواهد بود.

میرابل که از موهبت جادو محروم مانده است، سعی می کند هر کار کوچکی که از دستش برمی آید برای دوام پایه های این خانواده انجام دهد. کارهایی چون تزیین خانه و فراهم کردن مقدمات جشن. اما مدام توسط دیگران سرکوب می شود که بهتر است کاری انجام ندهد و جلوی دست و پای بقیه را نگیرد. رفتار سرد و نامحترمانه ی خانواده با میرابل، همان چیزی است که شایستگی این خانواده برای داشتن موهبت جادو را زیر سوال می برد. آنها فراموش کرده اند که هدف وجودی این جادو، در کنار هم بودن تمام اعضای خانواده است. نه اینکه خودِ جادو تبدیل به هدف شود و وسیله را که همان حذف یکی از اعضای خانواده است، توجیه کند.

بررسی و نقد انیمیشن انکانتو
نقد و بررسی انیمیشن Encanto

مادر بزرگ که وظیفه ی حفظ و اداره ی خانواده را بر عهده دارد، فراموش کرده برای داشتن هرموهبتی ابتدا باید لایق آن موهبت بود. در غیر این صورت آنچه باقی خواهد ماند تنها خودخواهی و حس تملکی کورکورانه نسبت به آن جادو است که نتیجه ای جز  چشم فرو بستن نسبت به علائم هشدار دهنده و در نهایت فروپاشی آرمان ها و ارزش های اولیه را نخواهد داشت.

تماشای انیمیشن افسون بی شک تجربه ای لذت بخش و ویژه خواهد بود.

یکی از نکات جالب در طراحی این خانه ی جادویی، اتاق هریک از کاراکترهاست. تصویر جادویی هر کاراکتر روی در اتاق مخصوص به خود می درخشد و با باز شدن در هرکدام از اتاق ها، ناگهان خود را در مقابل یک جهان وسیع و متفاوت از سایر نقاط خانه می یابیم. جهانی که استعاره ای به جا از جهان ذهنی هر کدام از اعضای خانواده است. این جهان های ذهنی می توانند آنقدر  وسیع و مرموز باشند که شخصی ( در اینجا برونو) سال ها خود را در ماز تو در توی آن پنهان کند و خود را از چشم سایرین مخفی نگه دارد.

همچنین سلیقه و ابتکار عمل به کار رفته در انتخاب جادوهای مخصوص هریک از این کاراکترها، به طرز هوشمندانه ای آنها را برای مخاطب به یادماندنی کرده است و در مجموع باید گفت تماشای افسون بی شک تجربه ای لذت بخش و ویژه خواهد بود.

همچنین بخوانید : نقد سریال تفکیک 2022

خانه مادریگال ها در انیمیشن افسون
خانه ی Madrigals در انیمیشن encanto

حرف آخر

ضمن تشکر از اختصاص وقت گرانبهای شما برای مطالعه ی مقاله نقد انیمیشن Encanto در صورتی که این فیلم را تماشا کرده اید نظرات و نقد خود را در بخش کامنت ها با من به اشتراک بگذارید. همچنین نظرات شما درباره ی این مقاله در بهبود کیفیت نوشته ها تاثیرگذار خواهد بود.

خلاصه داستان انیمیشن Encanto از چه قرار است؟

داستان انیمیشن افسون درباره ی دختری به نام میرابل (Mirabel) است که در خانه ای جادویی به دنیا آمده و برخلاف سایر اعضای خانواده که هریک جادو یا موهبتی دارند، هیچ جادوی خاصی ندارد. او در ابتدا خود را دختری خونسرد که با سرنوشتش کنار آمده نشان می دهد اما در پی اتفاقی، تصمیم می گیرد خانواده و جادویشان را نجات دهد.

4.7/5 - (4 امتیاز)

👆به این مقاله امتیاز دهید👆
—- و –—-
نظرات خود را در بخش نظرات با من در اشتراک بگذارید!

اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام سرکار خانم لطیفی گرامی. ما دیر به دیر سر می زنیم و خودمان را از نوشته های خوب تان محروم می کنیم. به سایت هربار که می‌آییم، از مقالات ارزشمندتان بسیار استفاده می کنیم.به کلیشه گی بسیار عالی اشاره کردید. گاهی فکر می کنم سینما قرن بیستم تمام شد! البته گاهی اوقات برخی فیلم ها و انیمیشن ها امید را بیدار نگه می دارند.
سپاس برای این نقد مفید و خوب تان. آفرین
قلمت مانا و سبز سبز

سلام و عرض ادب خانم لطیفی عزیز.
امیدوارم که حال دلتان خوب و خوش باشد. من کمی دیر به دیر سر می زنم، ولی نوشته های تان در ذهنم می ماند.
انیمیشن به نظرم متوسطی بود و به قول شما یک فرد عادی قهرمان شدند‌ش کلیشه می شود. من فکر می کنم کلا سینما هر روز فیلم های شان دچار کلیشه می شوند و خلاقیت ها کم رنگ می شوند. شاید تمام خلاقیت سینما در قرن بیستم تمام شد!
شاید هم دوباره نابغه های فیلم سازی پیدا بشوند!

به نکته های خیلی خوبی اشاره کردید. نقد خوبی بود. دست مریزاد و سپاس خانم لطیفی

من که بشدت منتظر آخرین انیمیشن میازاکی هستم!

3
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx