نقد سریال جزیره

نقد سریال جزیره قسمت 1 تا 8 | بربادرفتگان!

سریال جزیره یک مجموعه‌ی نمایش خانگی به کارگردانی «سیروس مقدم» و نویسندگی «علی طالب آبادی» است.

امیر مقاره، خواننده‌ی گروه ماکان بند،در نقش ارشد شاهنگ، محمدرضا فروتن، شادی مختاری، حسام منظور، کاظم سیاحی، امیر کاظمی،هنگامه قاضیانی، غزل شاکری، سامیه لک، السا فیروزآذر، میترا حجار، اکبر زنجانپور، بیتا فرهی و حمیدرضا پگاه بخشی از تیم بازیگران سریال جزیره را تشکیل می دهند.

نقد سریال جزیره
نقد و بررسی سریال جزیره

بررسی و نقد سریال جزیره : قسمت اول تا هشتم

سیروس مقدم سابقه‌ی طولانی در زمینه‌ی ساخت سریال دارد و حساب تعداد سریال‌هایی که برای تلویزیون ساخته از دست همه خارج است. پس طبیعی است که با شنیدن نام او به عنوان کارگردان، انتظار یک سریال واجد حداقل استاندارد های لازم برای موفقیت را داشته باشیم. اما با گذشت چندین قسمت از پخش سریال متأسفانه این انتظار برآورده نشد.

انتخاب امیر مقاره به عنوان نقش اول این سریال انتخابی پرریسکی بود. انتخابی که مخاطبان را به سه دسته تقسیم بندی کرد: دسته ی اول عاشقان دلخسته ی ماکان بند هستند که اغلب شامل نوجوانان می شود و به شدت از این انتخاب ذوق زده اند. دسته ی دوم مخالفان دو آتیشه‌ی این اتفاقند و از اینکه فرصت بازی از بازیگران حرفه‌ای و خاک صحنه‌ خورده های تئاتر و کارآموزان کلاس‌های بازیگری گرفته می‌شود و به نابازیگرانی که احتمالاً از عهده‌ی نقش برنمی‌آیند، داده می‌شود بسیار عصبانی اند و دسته‌ی سوم کسانی اند که از ابتدا سعی کردن احساسات خود را نسبت به این انتخاب ‌ کنترل کنند و منتظر نتیجه بمانند.

فارغ از اینکه خود من در ابتدا جزو کدام دسته بودم، می‌خواهم پای انصاف را به میان بکشم و این سوال را مطرح کنم که، امیر مقاره از کدام یک از بازیگران کم سابقه و باسابقه‌ی سریال بدتر بازی می‌کند؟

دقت بفرمایید، عرض کردم بدتر!

تیم بازیگران سریال جزیره (برای مشاهده کلیک کنید)

بازیگرنقشبازیگرنقش
محمدرضا فروتنشاهد شاهنگهنگامه قاضیانیآذین
امیر مقارهارشد شاهنگمیترا حجارمهشید
حسام منظورسعید شاهنگغزل شاکرینرگس
حمیدرضا پگاهدکتر رضیبهنام تشکر
مینا وحیدگلرخشادی مختاریصحرا
امیر کاظمیامیرحسینکاظم سیاحیپیام
امید روحانیاکبر زنجانپورپدر ارشد و ماهک
شراره رنجبرلادن
سامیه لکشکیبا شاهنگزهیر یاریاردلان
السا فیروزآذرماهک شاهنگمبینا طباییفلور
مهسان خداکرمیوفاشهروز دل افکاراشکان
پاوان افسرسهاسامیار مشعوفمهرآیین
قاسم یوردخانیاحمدعلی سرابی
شیرین بینامادر صحراپوراندخت مهیمنمادر بزرگ صحرا

پاسخ خود من به این سوال این است که او فقط و فقط نسبت به کاظم سیاحی و امیر کاظمی بازی ضعیف‌تری ارائه داده و بازی سایر بازیگران آنچنان سطحی و مصنوعی از آب درآمده که در کمال تعجب حتی در مقایسه با مقاره عملکرد ضعیف‌تری داشته‌ اند.

امیر مقاره در سریال جزیره
امیر مقاره

اگر دیالوگ‌نویسی سریال غیرقابل تحمل است، بیان بازیگران کار را بدتر هم کرده. لحن و بیان کتابی آنها و کلمات غیرمحاوره‌ای گنجانده شده در متن، لحظه‌ای دست از سر حواس مخاطب برنمی‌دارد.

عدم تسلط نیمی از بازیگران بر نقش‌هایشان، کاملاً مشهود است. شاهدش هم کلیپ منتشر شده از میترا حجار در فضای مجازی که بارها برای گفتن یک جمله‌ی کوچک به میزی که سناریو رویش قرار گرفته نگاه می‌کند. از کی تا به حال بازیگر بدون تسلط بر دیالوگش جلوی دوربین می‌رود و ادعای حس گرفتن هم دارد؟!

با این اوضاع پیش آمده، چطور به خودمان جرأت می‌دهیم از ورود خوانندگان و نابازیگران و چهره‌های اینستاگرامی و بچه‌پولدارهای سرمایه پخش کن به سریال‌هایمان انتقاد کنیم، وقتی بازیگری که سنگ حضورش در فیلم‌ها و سریال‌ها را به سینه می‌زنیم، اولیه ترین اصول بازیگری را نادیده می‌گیرد و ذره‌ای برای هنر و برای شعور مخاطب احترام قائل نیست؟

منتقد سنگ این بازیگران را به سینه بزند که چرا فلان بازیگر خانه‌نشین شده؟! مگر خود آن بازیگر سنگ هنر را به سینه می زند؟! مگر آن بازیگر در طول سال‌ها چیزی بر هنر خود افزوده یا درنظرش تمام آنچه باید انجام می‌داده، بوتاکس و تزریق ژل و کشیدن پوست بوده برای پنهان کردن چروک‌های صورتش تا باز هم نقش دختران و پسران دم بخت عاشق‌پیشه را بازی کند؟ خب این بازی‌ها را که نانوا و خیاط و نجّار و کشاورز محترم هم می‌توانند ارائه دهند! تنها تفاوتشان هم با آن به اصطلاح بازیگران این است که یک مهارت بیشتر از آنها بلدند.

تحلیل سریال جزیره
تحلیل و بررسی سریال جزیره

چقدر در این سکانس‌ها دلمان برای سوسن تسلیمی‌ها تنگ می‌شود. چقدر هرچه داشتیم را، بر باد رفته دیدن سخت است.

البته که این‌ حرف شامل تمام بازیگران نمی‌شود. قطعاً روی صحبت با لیلا حاتمی ها و معتمدآریا ها و گلاب آدینه‌ها و دولت‌شاهی‌ها و امثالهم نیست. ما در مقام مخاطب تفاوت‌ها را به خوبی درک می‌کنیم.

مخلص کلام اینکه صرف اعتراض به انتخاب نابازیگران برای سریال‌های به ویژه نمایش خانگی، به تنهایی کافی نیست و باید به فکر گرفتن سایر درزهای کار هم بود.

از سوژه‌ی داغ تیم بازیگری کار که بگذریم، نگاهی بیندازیم به سناریوی کار. نویسنده سعی کرده مسائل تماتیکی مانند اختلاف طبقاتی، فساد اقتصادی و بحران‌های شغل خبرنگاری را به تصویر بکشد. بخصوص قسمت اول و دوم نوید یک سریال مهیج و پر حادثه را می داد، اما بعد از گم شدن شاهنگ و صحرا در دریا و سپس پیدا شدنشان، تمام این تم‌ها به ناگهان محو شد و تنها یک درام عاشقانه‌ی نحیف و کلیشه‌ای باقی ماند.

اکت‌های عاشقانه‌ی دهه پنجاهی دو کاراکتر شاهنگ و صحرا و ختم شدنشان به ویدیو کلیپ‌های نچسب هم، تنها وسیله‌ای برای پر کردن زمان هر اپیزود است. وقتی داستانی برای تعریف کردن وجود نداشته باشد باید هم برای پر کردن مدت سریال متوسل به این ترفندها شد.

از قسمت یک تا کنون، تمام کاراکترهای سریال به همراه داستان، روی یک تردمیل به نام جزیره در حال دویدن و درجا زدن هستند. ‌هیچ عامل پیش برنده‌ای وجود ندارد.

jazireh

قسمت اول و دوم برایم تاحدودی امیدوار کننده بود اما از قسمت‌های بعد که شاهد گیر کردن داستان در همان نقطه‌ی اول بودیم به راحتی می توانیم سریال را جزو سریال ‌های دسته چندمی تلویزیونی در نظر بگیریم.

سریال هنوز نتوانسته از موقعیت اولیه خود را بیرون بکشد. صحرا به جزیره آمده و متوجه حضور افراد ثروتمندی شده که قصد خرید جزیره را دارند. در کلیشه‌ای ترین حالت ممکن عاشق سردسته‌ی آدم پولدارها می‌شود و می‌فهمد او مثل بقیه نیست و آدم درستی است. حالا چگونه به این نتیجه رسیده است معلوم نیست. لابد دلیلش ابراز علاقه‌ی شاهنگ به اوست. فکر نمی کنم کسی قبل این سریال هم رانت‌خواری و اختلاص را در مغایرت با عشق و عاشقی می‌دانست. پس صحرا چه دلیلی بر این سجاده آب کشیدن دارد فعلاً که مشخص نشده.

واقعاً زیباتر نبود بجای اینهمه سکانس و پلان از میزهای ناهار و شام و عصرانه و صبحانه، سعی می‌شد چند خرده‌پیرنگ درست و حسابی برای سریال طراحی می شد که روایت این چنین تُنک و خالی نمی نمود؟

به هرحال نام سریال ساز بزرگی لیبل این اثر بود و توقعات بسیار بسیار بالاتر، که تا حدود زیادی برآورده نشد

FAQ

خلاصه داستان سریال جزیره از چه قرار است؟

«جزیره»، سریالی در ژانر درام-اجتماعی و خانوادگی داستان دختر خبرنگاری به نام صحرا (شادی مختاری) را روایت میکند که دچار شکست عشقی شده و به دنبال برابری با مشعوقش، ارشد شاهنگ (امیر مقاره) -که از خانواده ثروتمند و متمولی است- تصمیمات جسورانه ای میگیرد. صحرا تصمیم می گیرد وارد بازی ها و روابط تجاری خطرناک این خانواده شود که این تصمیم زندگی او و خانواده شاهنگ را تحت تاثیر قرار می دهد...

جزیره از چه پلتفمی و در چه تاریخ پخش می شود؟

سریال جزیره هر هفته یکشنبه ها ساعت 8 صبح از شبکه نمایش خانگی و از طریق پلتفرم "فیلیمو" منتشر می شود. این سریال دارای اخطار رده سنی +15 سال می باشد.

ویکی پدیا IMDB
4/5 - (80 امتیاز)

👆به این مقاله امتیاز دهید👆
—- و –—-
نظرات خود را در بخش نظرات با من در اشتراک بگذارید!

اشتراک در
اطلاع از
22 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این سریال خیلی هم خوب بود شاید ایراداتی داشت ولی امیر مقاله چون اولین سریالش بود خیلی خوب بود بازیش بازی هموشون خوب بود

این سریال ایرادش از فیلم نامه بی هدفش بود بیشتر تا از بازیگرا
آقای مقارع ام خیلی بهتر از این بازیگرای ب قولی خاک خورده بهتر بازی کرده بود و برای اولین بار
اصلا جای انتقاد نیس

این فیلم عالیییی بود مخصوصا بازی اقای مقاره حالا تقصیر کدوم بازیگر یا مسئولان بود که دیگه ادامه این سریال نساختن یا دلیلش چی بود من نمیدونم تقصیر بازیگر ها هم نبود حتما دلایل دیگه ای داشته
لطفا یکی بگه چرا این فیلم به این قشنگی که من برای تماشاش وقت گذاشتم و کسای دیگه ای که از وقتشون زدن واسه تماشای این سریال قشنگ وچرا ادامش نساختن؟؟؟؟؟؟

چرا اینجور شروع شد
چرا اینقد بیمزه تموم شد
چی میخواست بگه
من کجام
سریال چی بود 🤣🤣🤣🤣🤣

امیر مقاره از دس رفت

ممنون از نقدتون
سریال های خانگی رفته رفته ابکی تر و سطحی تر دارن میشن و موضوعات سریال ها فانتزی و کاملا غیر واقعی. تو سریال جزیره حتی داستان سریال هم به خوبی ساخت و پرداخته نشده و اصلا معلوم نیست چی به چیه. کریم شاهنگ رییس گروه شاهنگ مدام در سفره اونم کجاها؟ با ماشینای سازمان ملل تو کوه و دشتای افغانستان معلوم نیست طرف واقعا چی کارست بیزینس من یا یکی از کارکنان سازمان ملل. از اونطرف نقش بقیه بازیگران هم نصف و نیمه ساخت و پرداخت شده طوری که تو ذهن مخاطب نمیشینه و مخاطب با بازگیر حس نزدیکی نمیکنه سریال قبلی اقای مقدم خواب زده هم خیلی سطحی درست شده بود و اصلا به دل من یکی ننشست طوری که بعد چند قسمت ولش کردم

اصلا خیلی فیلم چرتیه من انتظارش رو نداشتم.نه صحنه جذابی نه هیجانی هیچی

خط داستانی ضعیف و پراکنده بازی های افتضاح شخصیت پردازی ضعیف

باسلام و خسته نباشید
میخواستم بدونم فصل دوم هم دارد یا نه آخه آخر سریال معلوم نشد صحرا چی میشه تو اون خونه یا اون ارشد چی میشه میدونم که نمیخونید ولی اگر خوندید لطفا پاسخگو باشید من از تایمم و استراحت گذاشتم واسه این سریال

مشکل این سریال فقط بازی بازیگرها نبود ، حتی عوامل فنی و مسائل بسیار ساده هم بسیار ضعیف بودند!! نورپردازی افتضاح!! بابا دیگه کیفیت پخش full hd یا کم کم hd اونم تو نمایشگرهای 50 اینچ و 60 اینچ.. این چه افتضاحی بود یسری برجستگیها تو صورت بازیگرها دیده میشد که فکر کنم خودشونم تاحالا ندیده بودند!! گریم افتضاح ، نور پردازی افتضاح ، بازیگرها از اون افتضاحتر.. کارکتر صحرا بیشتر منفور بود با اون پوزخندهای مسخره!! به نظر من مسئول همه اینها کارگردان کار من که واقعا یادم نمیاد آقای مقدم کار حتی معمولی تو این سالها ساخته باشه چه برسه به قوی.. وااای این و داشت یادم میرفت مسئول خرید کلاه گیسها کی بود؟!! واقعا کلاه گیس امیر کاظمی تو حلقم!! یعنی آقای مقدم اینهارو نمی دیده!! چقدر مخاطب و سطح پایین در نظر میگیرید!!

آقا یکی بگه چطوری میتونم انتقام وقت هایی که سر این سریال مضخرف هدر رفت رو از سیروس مقدم بگیرم

سلام مهسا جون واقعا باهات موافقم

ینی انقدر بده این سریال؟؟

آقا اصن یه وضع مسخره ایه. همه چی نمایشی شبیه کلیپ هایی که تو پارک های تهران میسازن

سلام خدمت شما
واقعا چقدر خوب نقد می‌کنید… نه به کسی توهین می‌کنید، نه روی ضعف‌های ساختاری سرپوش می‌ذارید، حرف‌تون رو رک و پوست‌کنده می‌گید… فعلا تا این‌جای کار خاتون از همه بهتر بوده…
و اینکه چرا کارگردان بابت اون صحنه، کات نداده و همون‌طوری برداشت گرفته و برده پای میز تدوین، خدا داند! من همون روزی که داشتم می‌دیدم، متوجه شدم… یه‌جوری عجیب و غریب بود…

موافقم. نقدشون خیلی درست و حسابی بود.

22
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx