نقد سریال قبله عالم - تحلیل بررسی

نقد سریال قبله عالم [قسمت1 تا 4] تو بگو ملیجک!

« قبله عالم »، یک مجموعه نمایش خانگی طنز تاریخی به کارگردانی « حامد محمدی (جهت آشنایی با سوابق این کارگردان روی اسم ایشان کلیک کنید)» و تهیه کنندگی پدرش منوچهر محمدی است. این سریال قرار است که ماجرای خیالی را درباره ی دوران سلطنت ناصرالدین شاه به نمایش درآورد.

(لیست اسامی و نقش های بازیگران و عوامل در ادامه ی مقاله نقد سریال قبله عالم در قالب جدول گردآوری شده)

تریلر سریال:

نقد و بررسی سریال قبله عالم قسمت اول تا چهارم: قبله عالم نه، بگویید ملیجک دربار!

از آنجایی که یکی از علاقمندان سریال های طنز هستم، با اشتیاق منتظر شروع این سریال بودم. اوایل قسمت اول با دیدن قاب های درست و رنگ و لعاب تصویر لبخندی هم بر لبم نشست و گفتم به به! گویا قرار است بعد از مدتها یک سریال خوب طنز ایرانی ببینیم. آن هم بعد از این فاجعه هایی که صداوسیما دارد یکی پس از دیگری خلق می کند.

هیچ کس از قسمت اول یک سریال انتظار ندارد به طور کامل مخاطب را راضی کند یا نکند. حتی درباره ی بهترین سریال های جهان هم نمونه هایی داریم که قسمت اول و دوم گیرایی خاصی برای مخاطب نداشته اما بعد از چند قسمت دیگر رها کردن سریال برایشان غیرممکن شده است.

مطالعه بیشتر: نقد سریال جیران ، ساخته حسن فتحی

نقد سریال قبله عالم
تحلیل و نقد سریال قبله عالم

خب پس ما هم بعد از دیدن قسمت اول سریال قبله عالم بنا را بر همین امر گذاشتیم. البته این درمورد درک فضای کلی سریال صدق میکند. نه درباره ی بازی های بازیگران. این دیگر قسمت اول و دهم و صدم ندارد. بازی که از همان قسمت اول تو ذوق بزند دیگر زده. مانند بازی شقایق دهقان در نقش مهد علیا، سوگل خلیق در نقش سوگلی شاه که تا قبل از این کارنامه ی قابل قبولی از وی سراغ داشتیم، و هادی کاظمی که اگر کمی دیگر صورتش را حین فرمایش کردن فحش های ترکی مچاله کند گریمش روی زمین می ریزد!

اینها دیگر قسمت اول که هیچ همان سکانس های ابتدایی سریال را از سطح ابتدایی ترین استانداردها پایین کشیده اند و همین روند نزولی را ادامه می دهند. تنها می ماند بازی خوب خود قبله ی عالم، حامد کمیلی، که در بین این همه بازی بی ربط غریب افتاده و با وجود به چشم آمدن، تأثیرگذار نیست.

لیست بازیگران سریال قبله عالم (جهت مشاهده کلیک کنید)

بازیگرنقشبازیگرنقش
حامد کمیلیناصرالدین شاه (ناصر)هادی کاظمیظل الدوله
سام درخشانیافشین چمنزار (سرایدار)شقایق دهقانمهد علیا (مادر ناصر)
پژمان بازغیمیرزا رضا کرمانیاردشیر رستمیخشایار (طبیب)
سروش صحتآرش لوزانیسوگل خلیقمونس السلطنه
مارین ون هولکآنجلینا السلطنهسمانه پاکدل
واراند پطروسیانمهیار پورباباییجهانگیر (سرباز)
زهرا بهروزمنشماهیمجتبی فلاحی

اما قسمت دوم و سوم عجایب خلقتی بود برای خودش. بخصوص قسمت سوم. خط روایی گسسته که نه! تکه پاره. کات ها در هوا، اتفاقات بدون منطق روایی و ارتباط سکانس ها مبهم. بعد از پایان قسمت سوم واقعاً دلم برای مخاطبی که قرار است این سریال را ببیند تا مثلاً ساعتی سرگرم شود یا احیاناً چهار تا تیکه ی طنز سیاسی و تاریخی هم بشنود و خنده ی تلخ تر از گریه بکند، سوخت.

ناصر الدین شاه
حامد کمیلی بازیگر نقش ناصر الدین شاه قاجار در این سریال

مدام روز فیلمبرداری و لوکیشن را تصور می کردم که احتمالاً باد برگه های دکوپاژ را با خود برده و منشی صحنه هرچه را باقی مانده نامرتب کنار هم جمع و جور کرده و داده دست کارگردان. از بس که تصاویر بی شیرازه و زهوار در رفته بودند. حالا بماند که به اکیپ بازیگری ناموفق قبلی، سام درخشانی هم اضافه شد. همینطور سیل انتقادات به سمت سریال جاری می شد تا اینکه شاهد خبررسانی عوامل سریال در فضای مجازی شدیم که این سریال اصلاً آن چیزی نیست که ما ساخته ایم، و در واقع خبر از حذف ها و سانسورهای چندین و چند دقیقه ای آمد.

حالا دیگر دلیل بخش از نواقص سریال قابل درک بود. و مایه ی تأسف.

طرحی نوشته می شود، از صد فیلتر می گذرد، سناریویی براساس آن طرح شکل میگیرد، باز هم از فیلترها رد می شود، پروژه کلید میخورد، ساعت به ساعت هزینه می شود و انرژی گذاشته می شود و بعد از اتمام سریال و چند ماه تبلیغ و بوق و کرنا ،تازه یادشان می افتد که ای داد و بیداد، شوخی ها جنسی اند، تیکه های تاریخی ثقیل اند و از شخصیت های بزرگ تاریخ تقدس زدایی می کنند، طعنه های سیاسی آبروبرند. یکی آن قیچی را بدهد ببینیم اینجا چه خبر است؟!

شرکت پخش فیلم و سریال فیلیمو و پخش کننده اختصاصی سریال قبله عالم طی اطلاعیه ای در صفحه رسمی اینستاگرام و مجله ی فیلیمو شات پایان پخش این مجموعه را اعلام نمود. دلیل این تصمیم به گفته ی همین منبع “ممیزی های فراوان” بوده.

خبر اصلی : توقف پخش سریال قبله عالم

بازیگران سریال قبله ی عالم
هادی کاظمی و شقایق دهقان

قسمت چهارم که پخش شد دست کمی از قسمت های قبلی نداشت ولی کمی از ابهام کلی فضا کاسته شده بود. حالا اگر گسستگی شدید روایت را بگذاریم پای ساترا، باید سایر عوامل سریال را بررسی کنیم.

بازی ها که همان چنان ضعیف و نا امید کننده اند. جز بازی حامد کمیلی. شوخی ها فوق العاده لوس از آب درآمده اند. اما مشکل اصلی قسمت چهارم ایده ی تکراری آن است. تقریباً تمام این تصاویر را سال ها پیش عین به عین با شوخی های بسیار گیراتر در سریال قهوه ی تلخ دیده بودیم. مقایسه کنید برخورد دربار قهوه ی تلخ با ساندیچ را، با پیتزا خوردن دربار قبله ی عالم که تفاوتی است از زمین تا آسمان!

خلاصه که بخش زیادی از سریال در قسمت چهارم، به هندوانه خوردن های مشمئزکننده ی هادی کاظمی، تماشای حامد کمیلی در وان، تلاش های مهد علیا برای جوییدن همسر، فریادهای سام درخشانی و چرت و پرت گویی های سوگلی و آنجلیناالسلطنه گذشت.

لیست عوامل سریال قبله عالم (برای مشاهده کلیک کنید)

کارگردان و نویسندهحامد محمدی
تهیه‌کنندهمنوچهر محمدی
مدیر فیلمبرداریمحمد رسولی
تدوینمیثم مولایی
پخش کنندهفیلیمو
موسیقیامیر توسلی
راویمحمدرضا علیمردانی
شقایق دهقان و حامد کمیلی
شقایق دهقان و حامد کمیلی | نقد و بررسی سریال قبله عالم

چهار قسمت است که همین است و جز این نیست! مگر اینکه فرض کنیم قسمت های به درد بخور سریال به طور کامل سانسور شده است. که باز هم به نظرم حجم قسمت های به دردنخورش چندین برابر بیشتر است. فقط به یاد بیاورید که چگونه دقایق طولانی و خسته کننده شاهد تعجب تک به تک کاراکترها از دیدن اتومبیل ها بودیم.

به هر حال اگر «حامد محمدی» قصد نمایش ابتذال سلسله ی قاجار یا حتی تاریخ را داشته، باید گفت بیشتر طنز را به ابتذال کشیده است تا تاریخ !

ادامه نقد سریال قبله عالم همگام با انتشار آخرین قسمت ها در انتهای همین مقاله نوشته خواهد شد.

  »در سایر رسانه ها:

ویکی پدیا IMDB : 5.1

بخش سوالات متداول (FAQ)

خلاصه داستان سریال قبله عالم از چه قرار است؟

در خلاصه داستان این سریال آمده: «مادرجان این همه زن را مرخص بفرمایید تا اندرونی کاخ خلوت شود پدر سوخته ها مضمون کوک میکنن قبله عالم را هوس ران جلوه دهند.». قبله عالم یک سریال طنزِ تاریخی است و وقایع آن در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار (با بازی حامد کمیلی) رخ می دهند و بر اساس واقعیت نیستند

قبله عالم از چه پلتفرمی پخش میشود؟

این سریال از تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ از طریق شبکه نمایش خانگی و به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلمیو (FILIMO) پخش میشود.

بازیگران سریال قبله عالم چه کسانی هستند؟

حامد کمیلی (ناصرالدین شاه) - هادی کاظمی (ظل الدوله) - سام درخشانی (افشین چمنزار) - شقایق دهقان (مهد علیا) - پژمان بازغی (میرزا رضا کرمانی) - سروش صحت (آرش لوزانی) از بازیگران سریال قبله عالم هستند.

1/5 - (1 امتیاز)

👆به این مقاله امتیاز دهید👆
—- و –—-
نظرات خود را در بخش نظرات با من در اشتراک بگذارید!

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با سلام و احترام. من این سریال رو به خاطر طنز بودن دنبال میکنم. تا قسمت 4 تا حدی متوجه سانسور و ممیزی شدم ولی باز هم تصور می‌کردم بیشتر جنبه تبلیغاتی داره اما با ادغام دو قسمت 5 و 6 در یک قسمت 1 ساعته متوجه شدم واقعا این سریال تکه پاره شده. چون زمان استاندارد یک سریال در شبکه خانگی 50 دقیقه است که مجموع‌ش معادل 100 دقیقه یعنی 1 ساعت و 40 دقیقه میشه، و این دو قسمت ادغام شده کاملا مشخص بود قسمت های تکه تکه شده دو سریال رو بین هم گذاشتن و بهم چسبوندن و یک قسمت یکساعته به زور درآوردن. احتمالا این اتفاق در قسمت های بعدی هم میفته و صد افسوس که در شرایط فعلی که مردم نیاز به خنده دارند سرنوشت این سریال اینگونه رقم خورده.
البته من هم موافقم نقاط ضعف داره اما اگر این همه ممیزی نداشت قطعا نتیجه خیلی بهتر بود.
با احترام به همه بازیگران عزیز. در مورد بازی ها هم من با شما هم نظر هستم و تنها بازی استاندارد و خوب نقش قبله عالم هست.اولا اور اکت نیست و ثانیا در عین اینکه حالت کاریزماتیک و اقتدار ناصر الدین شاه رو به خوبی به نمایش گذاشته بار طنز هم داره و به سمت لودگی نرفته، البته بازی آقای هادی کاظمی هم قابل قبول هست. با احترام بازی مهد اولیا خیلی اکت های تصنعی داره و گاها یادآور هنرنمایی سرکار خانم دهقان در ساختمان پزشکان هست

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx