نقد فیلم شمارنده کارت

نقد فیلم شمارنده کارت 2021 The Card Counter

شمارنده کارت (2021 The Card Counter) فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پل شریدر و محصول مشترک آمریکا، انگلیس و چین می باشد و بازیگرانی همچون Oscar Isaac و Willem Dafoe و Tye Sheridan در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

نقد فیلم شمارنده کارت به صورت کامل در ویدیو (یوتیوب) زیر و همچنین مقاله نقد و بررسی این فیلم در ادامه ی همین صفحه قرار گرفته.

تحلیل و نقد فیلم شمارنده کارت

پل شریدر (Paul Schrader) کارگردان و فیلمنامه نویس مطرح آمریکایی است که عمده شهرت خود را در همکاری با مارتین اسکورسیزی و با نگارش فیلمنامه ی فیلم هایی همچون گاو خشمگین (Raging Bull) ، آخرین وسوسه مسیح (The Last temptation of Christ) و راننده تاکسی (Taxi Driver) به دست آورده.

ایده ای که شریدر به عنوان هسته ی اصلی فیلمنامه در نظر گرفته، هوشمندانه است. قرار نیست فیلمی درباره مردمان تحت ظلم واقع شده ببینید. اتفاقا فیلم card counter درباره افرادی است که درنزد افکار عمومی جزو پست ترین افراد و خالق دردناک ترین و مشمئزکننده ترین صحنه های تاریخ بشریت اند. اما زمانی که من و شما از دیدن چنین صحنه هایی رو برمی گردانیم، پای خبرنگاران، مستندسازان و فیلمسازان به میان می آید.

نقد و بررسی فیلم شمارنده کارت
تحلیل شمارنده کارت ♣️ – card counter

داستان فیلم درباره شخصی به نام ویلیام تل است که سابقا عضو ارتش آمریکا بوده و در جنگ آمریکا و عراق نیز حضور داشته. اما الان از طریق بازی های قمارخانه ای زندگی خود را می گذراند و یک بازیکن حرفه ای است. اما او از اختلال PTSD یا “اختلال استرسی پس از حادثه” رنج می برد.

برای درک بهتر فیلم نیاز داریم با ویژگی ها وعلائم افراد مبتلا به PTSD کمی آشنا باشیم. از ویژگی های افراد مبتلا به اختلال استرس پس ازحادثه این است که این افراد دچار کابوس هایی می شوند که تجسمی از گذشته و اتفاق های تلخ آن است. این افراد سعی می کنند ارتباط خود را با جهان اطراف به حداقل برسانند و خود را با کارهایی که درگیری ذهنی بالایی دارند سرگرم کنند تا حواس خود را از جهان اطراف پرت کنند. مانند جدول حل کردن، افراط در مطالعه یا قمار بازی کردن.

ویژگی دیگر این افراد بی تفاوتی ظاهری است. این افراد به نوعی پوکرفیس بودن را انتخاب کرده اند. درست مانند پوکربازی که نباید بدبودن یا خوب بودن دستش را با میمیک صورت لو دهد.

بخش عمده ای از فیلم در قمارخانه ها و سرمیز پوکر و بلک جک می گذرد. پس بهتر است کمی با قوانین این بازی ها آشنا باشید. دستی که آس پیک، سرباز پیک یا خاج داشته باشد، پرداخت احتمالی یک به ده را دریافت می کند. اینجا زمانی است که اسم پوکر به بلک جک تغییر می کند. این بازی در ایران به بازی 21 معروف است. «بلک جک» وابسته به ریاضیات است و شانس برنده شدن بازیکن نسبت به کازینو بیشتر است.

شمارنده کارت به کسی می گویند که می تواند در طول بازی کارت های رو شده را به حافظه بسپارد.

ویلیام تل در بخشی از فیلم اشاره می کند که فرق بلک جک با سایر بازی ها در این است که بر اساس یک سری اتفاقات وابسته هم است. یعنی گذشته روی حال و آینده تاثیرگذار است که مفهوم همین جمله ی کوتاه درارتباط نزدیک با مسائل تماتیک فیلمنامه است.

پس هر لحظه که بازیکنانی را دور میز کازیونو می بینید، بازی، بازیکنان، میز و قوانین در رابطه با مسائل تماتیک داستان خواهد بود وهمانطور که از خلال هرسکانس و پلان فیلم پیداست، اصلی ترین دغدغه ی فیلم مضامین ضدجنگ و ضد آمریکایی است.

شخصیت پردازی های دقیق یکی از ویژگی های اصلی این فیلم است. البته این از ویژگی های اصلی تمام فیلمنامه های شریدر به حساب می آید.

شمارنده کارت

یکی از راه های درمان PTSD این است که فرد مورد نظر درباره ی اتفاقاتی که منجر به بروز این اختلال شده، با فرد معتمدی صحبت کند. اما تل به دلیل حجم زیادی از شرمساری و ترس از قضاوت شدن توانایی صحبت در مورد این گذشته ی مخوف را ندارد و تنها کسی که خودش یا شخصی از نزدیکانش با چنین حادثه ای برخورد مستقیم داشته باشند ممکن است گزینه های مناسبی برای تل باشند. و یا فردی که به شدت از قضاوت ویلیام خودداری کند. که این ها دقیقا ویژگی کسانی هستند که در طول داستان با او همراه خواهند شد.

در سایر رسانه ها:

IMDB Rotten Tomatoes
5/5 - (1 امتیاز)

👆به این مقاله امتیاز دهید👆
—- و –—-
نظرات خود را در بخش نظرات با من در اشتراک بگذارید!

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام سپاس از نقد خوبتون.لطف می کنید اگه به پیج من هم سر بزنید.نقد یک naghde.1

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx