سریال میدان سرخ یکی دیگر از سریال های شبکه ی نمایش خانگی، به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی، محصول سال ۱۴۰۰ است.
تیم بازیگری این مجموعه با حضور نام هایی آشنا چون «حمید فرخنژاد»، «علی مصفا»، «سعید داخ»، «مهتاب کرامتی» و «مسعود کرامتی» جزو قویترین و کارکشته ترین تیم های بازیگری شبکه ی نمایش خانگی به حساب می آید که از ابتدا توانست توجه بسیاری را به سمت سریال جلب کند. حضور بازیگران نسل جدیدتر اما پرتجربه نیز چون «بهرام افشاری»، «امیرحسین آرمان»، «کاظم سیاحی» و «لیندا کیانی» توقع مخاطبان را بالا خواهد برد.
»مقاله مرتبط : معرفی بازیگران سریال میدان سرخ
لیست بازیگران سریال میدان سرخ (برای مشاهده کلیک کنید)
بازیگر | نقش | بازیگر | نقش |
---|---|---|---|
حمید فرخ نژاد | پاپ | مهتاب کرامتی | شیدا |
بهرام افشاری | پیام مکین | رضا یزدانی | گروچف |
سعید داخ | عبد مکین | علی مصفا | تورج مبینی |
کاظم سیاحی | گارو | مجید پتکی | خسرو |
امیرحسین آرمان | ساعد | مهدی حسینی نیا | منصور |
ستاره اسکندری | ثریا | لیندا کیانی | سیمین |
امید روحانی | دکتر فیض | سوگل قلاتیان | لیلی اشراقی |
مسعود کرامتی | کاویان | بهزاد خلج | |
تینو صالحی | عطا | آرمین رحیمیان | ابی |
بهدخت ولیان | افرا | سحر نظامدوست | نقره |
مهدی رکنی | پیروز مکین | مهرداد نوری | نوری |
مانیا علیجانی | شادی | مرتضی کاظمی | بهادری |
شیوا بوعلی | طلوع | زهرا سزاوار | سروین |
ویدیو یوتیوب: (در صورت روشن بودن فیلترشکن قابل تماشاست)
میدان سرخ مجموعه ای بود که قبل از شروع نمایش در پلتفرم، زیر تیغ سانسور رفت و تیتراژی که «فرزاد فرزین» خوانندگی اش را به عهده داشت به طور کامل حذف شد. با شروع سریال هم که با حضور چهره ی مهتاب کرامتی در کادر و سانسور ناشیانه و عجیب موهای این بازیگر، باز یادمان آمد که به لطف ساترا، این مخاطب بختبرگشته گویا تا مدت ها محکوم به دیدن تکهپارههای سریال های نمایش خانگی که بعضاً حتی دیگر خود فیلمساز ساختش را به عهده نمیگیرد خواهد بود.
بررسی و نقد سریال میدان سرخ : قسمت اول تا سوم
البته اینها هیچکدام عامل توجیحکننده ای برای کندی و آشفتگی قسمت اول سریال نبود. حتی بازیگران نیز بسیار دور از انتظار ظاهر شدند. البته به جز علی مصفا که حتی وقتی بد بازی کند هم خوب است!
اما خوشبختانه این سیر آشفتگی از میانههای قسمت دوم شروع به محو شدن کرد و در قسمت سوم تقریباً دیگر اثری از آن باقی نماند. طوری که با قاطعیت میتوان گفت سریال در طی این سه قسمت از یک کار ظاهراً ناشیانه و خام به اثری قابل قبول، جذاب و درگیرکننده تبدیل شد.
دلیلش هم کاملاً واضح است. فیلمساز در قسمت اول مخاطب را در دریایی از ابهام رها کرد. مخاطب امروزی دنبال اشباع شدن از ابهام نیست. مخاطب امروزی میخواهد بداند چه چیزی را تماشا می کند و به چه دلیل باید زمان خود را پای این مجموعه بگذارد، آن هم با توجه به انتخاب های بسیار گسترده ای که دارد. او منتظر دست و پا زدن خودش نیست. بلکه منتظر است ببیند فیلمنامهنویس و کارگردان با گرهها و کشمکش هایی که تدارک دیده اند چگونه دست و پنجه نرم خواهند کرد و قافلهی روایت را به سرمنزل مقصود خواهند رساند.
از آنجایی که پخش سریال میدان سرخ هم زمان با پخش سریال هایی چون «تد لاسو» و «بازی مرکب» شده، نگاهی کوتاه به قسمت اول هردو سریال که موفق ترین سریال های روزند میاندازم. در “سریال تد لاسو” در همان قسمت اول مشخص میشود تد که مربی فوتبال آمریکایی است برای مربی گری یک تیم فوتبال انگلیسی انتخاب شده. مخاطب با فضا، با کاراکترها و حتی با تم سریال آشنا میشود. در “سریال بازی مرکب” از همان قسمت اول مشخص است که مردمی که مشکلات مالی دارند قرار است درگیر بازی مرگباری شوند تا به حجم عظیمی از ثروت دست یابند. این دو خط داستانی کوتاه تا انتهای فصل های بعدی هم ادامه پیدا میکند و سریال ساز موظف است همین پیرنگ یک خطی را گسترش دهد تا مخاطب را میخکوب داستانش کند.
- مطالعه کنید: نقد سریال حرفه ای
- مطالعه کنید : نقد سریال جزیره
در نتیجه سردرگم کردن مخاطب در قسمت های ابتدایی به بهانه ی اینکه آنها در قسمتهای بعدی بالاخره خواهند فهمید داستان از چه قرار است اشتباه مرگباری برای سریال است.
البته که در سریال میدان سرخ قضیه زود جمع شد و در قسمت سوم مخاطب فهمید قضیه از چه قرار است.
بزرگترین نقطه ضعف میدان سرخ شخصیت پردازی ناقص که نه، عدم شخصیت پردازی است. ما هیچ کدام از شخصیت هارا نمی شناسیم. پاپ کیست؟ چرا چنین اسمی دارد؟ چرا دختر خوانده دارد؟
شیدا کیست؟ چرا با گذشت شش قسمت از سریال هنوز نفهمیده ایم چرا خودش شوهرش را در حیاط خانه دفن کرد؟ کیفیت رابطهی او با همسرش چطور بوده؟ آیا علاقه ای وجود داشته یا از هم متنفر بوده اند؟ قبل از اینکه دخترش گروگان گرفته شود چه کاراکتری داشته که ناگهان تبدیل به یک گانگستر حرفه ای شده؟ آیا از قبل این ماجرا هم تجربهی چنین اعمالی را داشته؟ عضو گروهی یا باندی بوده؟ اصلا شاغل بوده یا خانه دار؟
فیلمنامه در خلق روابط بین فردی نیز مشکلات فراوانی دارد. عمق رفاقت عبد، تورج و پاپ چقدر است؟ آیا اصلاً باهم رفیقند یا صرفاً همکار؟ یا حتی دشمن؟ این چه نوع شخصیت پردازی است که بعد از شش قسمت هنوز نوع رابطهی این سه نفر مشخص نشده. حتی در حادثه محورترین فیلمها و سریالهای جنایی و گانگستری و اکشن هم حداقل یک دسته اشقیا و یک دسته انبیا داریم و تکلیفمان با آنها مشخص است که در میدان سرخ همان را هم به طور واضح نداریم! کاش حداقل می دانستیم شخصیت اصلی یا شخصیت های اصلی این سریال چه کسانی هستند.
در نهایت باید گفت متاسفانه ایرادات این کار واقعاً از حد گذشته و تنها دفاعی که می شود از آن کرد انتخاب یک ژانر متفاوت تر نسبت به درامهای اجتماعی و عاشقانه است.
هنوز برای قضاوت کردن زود است اما یک حسی به من می گوید این سریال و این سطح از بازی، قرار است سکوی پرش نویی باشد، پیش روی بازیگر خوش قد و بالای سینمای ایران یعنی «بهرام افشاری». بازیگری که با سریال طنز پایتخت مورد توجه عموم قرار گرفت. گرچه او بازی های خوبی در درام ها جدی اجتماعی، چون لانتوری و عصبانی نیستم را نیز تجربه کرده بود اما استایل و فرم بازیگریاش در میدان سرخ را میتوان یک فصل جدید برای بازیگری وی دانست.
یادداشت [قسمت 5]
یکی از نقطه ضعفهای سریال،فیلمبرداری سرگیجه آور آن است. چرخش های ناگهانی دوربین حول کاراکترها، تکان های بیش از حد، پنهای سریعِ نامنظم و های-انگِل های بی مورد، گرچه همه برای افزایش هیجان و ریتم سریال به کار برده شده، اما در نهایت تنها موجب حواسپرتی مخاطب میشود.
درصورتی که قاب های ثابت درست، با تأکید بر نورپردازی های پرکنتراست، با همین پالِت رنگی استفاده شده در سریال (با توجه به اینکه پالت رنگی سریال درست است) میتوانست نتیجهی بسیار حرفهای تری ارائه بدهد.
درمقابل، یکی از نقاط قوت سریال، موسیقی مسعود سخاوتدوست است که در تاروپود سریال تنیده شده و با رعایت مؤلفههای ژانری، به اندازه و بدون افراط و تفریط اثرقابل قبولی ارائه کرده است.
متوجه شدم که نظر برخی از دوستان این است که سریال سعی در تقلید از آثار نوار و اکشن جنایی هالیوودی داشته است. نمیشود گفت این نظر غلط است. چون واقعاً هم همینطور است. اما من به چشم ایراد به این ویژگی نگاه نمیکنم. مشکل اینجاست که تا مدت های مدیدی ژانر غالب سینمای ایران ملودرام اجتماعی بوده و مخاطب با ساخت محصولات داخلی آن هم در ژانرهای تریلری با رنگ و لعاب هالیوودی چندان مأنوس نیست. درصورتی که تا زمانی که بومی سازی مدنظر گرفته شده باشد نه تنها این اتفاق، اتفاق بدی نیست که بسیار هم خوب است. البته استارت اصلی و قویتر این جریان توسط هومن سیدی و سریال قورباغهاش زده شد. به نظرم در میدان سرخ هم سازنده سعی کرده به این مهم دست پیدا بکند و اینکه گاهی موفق بوده گاهی خیر،جای بحث فراوان دارد که با تماشای ادامه ی قسمتهای سریال بیشتر درموردش صحبت خواهیم کرد
- همچنین مطالعه کنید:
در ادامه با انتشار قسمت های جدید این سریال مقاله ی « نقد سریال میدان سرخ » نیز در ادامه همین صفحه گسترش خواهد یافت.
در رسانه های دیگر:
IMDB ویکی پدیا
سلام خانم لطیفی گرامی. ممنون برای این تحلیل. من منتظر می مونم که وقتی سریال تمام شد، ادامه تحلیل و نقد تان بخوانم. والبته اگر توانستید درباره سریال بازی مرکب هم بنویسید البته اگر تمایل دارید. چون اکثریت منتقدان بزرگ و برجسته کشور که نقد منفی در موردش نوشته اند که البته من نظراتشون می پسندم خودم.
در ضمن خانم لطیفی گرامی من یه مدت 10 سال وبلاگ داشتم و یه روز صبح متوجه شدم وبلاگ مهین بلاگ برای همیشه تعطیل کرد و تمامی ده سال زحماتم و نوشته هام به باد رفت.. بزرگترین اشتباهم این بود که از نوشته هام پشتیبانی نگرفتم و جای ذخیره نکردم. حتما مطالبتان را در جای ذخیره بکنید.
با احترام🙏☺️
سلام برشما دوست و همراه گرامی. ممنون از نگاه شما. اتفاقا خودم هم تصمیم گرفتم چند قسمتی از سریال پخش بشه و بعد مطلب رو بهروز کنم.
در مورد پشتیبانی هم ممنون از نکتهای که بهش اشاره کردین. چشم حتما لحاظ میکنم. ممنون از توجهتون
یک سریال فوق العاده ضعیف که یک تعداد ستاره و تعداد زیادی هم آدم گنده از باشگاههای بدنسازی دور هم جمع کرده و یک دست لباس مشکی تنشون کرده با یک تعداد ماشین مشکی و فک کردن سریال هیجانی و اکشن میسازن. هشت قسمت از این سریال یعنی اندازه یک فصل ازش بیرون اومده اما معلوم نیست چی توی ذهن نویسندگان میگذره واز کی قراره ما سریال اکشن ببینیم. یه تعداد ادم علاف که هرکدوم یه تعدادنوچه واسه خودشون دارن و اصلا معلوم نیست کی با کی دوسته با کی دشمن. هر کدوم از گروهها به نوبت در سکانسهای مختلف جلو دوربین میان اما هیچ ارتباط و پیوستگی بین شخصیتها و خط داستان وجود نداره. یه تعداد از چهره ها با همه ی گروهها هستند اصلا معلوم نیست چرا و چه جوری مثلا این اقای وکیل ریشو با همه دمخور شده. یک سری از اتفاقات را اصلا نمیشه درک کرد، یک سری از شخصیتها به کل محو شدن و معلوم نیست کجا هستند. روابط عاطفی و حتی دشمنی افراد هیچ منطقی نداره. این سریال یک افتضاح تهوع اور و لکه ننگیست برای سینما و تلوزیون کشور. من نمیدونم بازیگرانی مثل علی مصفا، اقای فرخ نژاد و…. در ازای چند میلیون پول حیثیت هنری خودشان را به باد فنا دادند؟؟ دیالوگهای مسخره، بازیهای ناشیانه، اتفاقات حال بهم زن که همه و همه ناشی بودن تیم نویسندگان و گروه کارگردانی را نشون میده. گویا دوستان فیلمسازمان فکر میکنن با جمع کردن یه تعداد بدنساز نا بازیگر و یک تعداد ماشین مشکی و گرفتن صحنه های هوایی و پیچ و تاب دادن به داستان میتوان خلق هیجان کرد.
ممنون از نظرات درست و کاملتون
واقعا از همه نظر ضعیف عمل کردند،حیف است همه بازیگر خوب و موسیقی نسبتا مناسب.
اسپویل:
فقط اونجا ش که ساعد رو توی قبرس سوار قایق کردند، اما پرچم همه ی قایق ها،پرچم ترکیه بود 😂
😂😂
دوسه قسمت اول رو دیدم ولی اینقدر موضوع پراکنده شد و گیج کننده شد که دیگه ندیدم خیلی فیلم ضعیفی از نظر موضوع و بازی تک تک بازیگرانه.با هر کسی هم صحبت میکنم همه همین نظ ر رو دارن و دیگه نمیبینن فیلم رو.
تمام ویژگی هایی که فرمودین درسته و بهتون حق میدم به عنوان مخاطب دیگه رغبتی به تماشای ادامه سریال نداشته باشید
فیلم هرچقد میره جلو ضعیف تر میشه و حال هوای فیلم ایرانی میگیره اولاش فکر کردم مدل هالیوودی و اکشنه.دیالوگای ادم بد هدی فیلم خیل پیش پا افتادست مثل لحظه وشتن الماس فروشه و زنش توسط علی مصفا .رفتن فیلم به دوسال جلوتر و برگشدش به ۲ماه قبلم خیلی سرگیجه اوره.پرش داستان تو لوکشن های مختلف با کارکترای دیگه هم زیاده
موافقم باهاتون. درسته پرش های ناگهانی چون جای درستی اتفاق نمی افتن پیوستگی روایت رو بهم ریختن.
سریال رو دوس داشتم ولی بازی هارو نه، سعید داخ رو تازه شناختم ولی انتظارم از مهتاب کرامتی و علی مصفا بیشتر بود. حمید فرخ نژاد هم که کلا اینه همه جا، آخوند باشه، قاچاقچی باشه، لات باشه، پولدار باشه هر چی باشه لحنش اکتش و همه چیزش دقیقا همینه که تو این سریال هست. ظاهرا کارگردان ها هم کشف کردن عینک بهش میاد!!! قدیما اینطور نبود چند سال اخیر این شکلی شده.
ممنون از نظرتون. واقعا منم دلیل این همه استفاده از عینک آفتابی رو نمی فهمم👌🏻
البته درباره ی علی مصفا موافق نیستم چندان باهاتون. به نظرم بازیشون خوبه